En el ple d'ahir, 14 de gener, durant el debat sobre el punt que tractà la convocatòria d'un "sondeig d'opinió" per a conéixer el sentir dels veins davant un possible canvi de nom del municipi, es va llegir el text que tot seguit podeu veure:
En referència al tema que es
planteja en aquest punt de l’ordre del dia, vull manifestar la meva protesta i
repulsa pel comportament de l’equip de govern. M’explico.
La web de
l’ajuntament té, en la seva pàgina inicial, un link al bloc de la consulta respecte
del nom del municipi, tal com es va aprovar en la reunió posterior al ple de 18
de juliol de 2013. En la pàgina de presentació del bloc s’estableix que
qualsevol veí pot publicar la seva opinió respecte al procés, tràmits,
continguts o comparacions amb altres situacions semblants de la consulta per a
una possible modificació del nom del municipi. En concret i literalment s’hi
pot llegir:
2. Com es pot publicar
- enviant el text a l’adreça miquelvilella.... o bé....
A l’ajuntament es comprovarà únicament que en el text no
hi ha referències personals a tercers, que el contingut respongui a l’objecte
del bloc i que es compleixin les normes mínimes de convivència i conducta.
...
En cas que a l’Ajuntament es decideixi no publicar un
text, es comunicarà per escrit a l’autor justificant raonadament la decisió.
Queda, doncs, clar
que el govern municipal no pot negar la publicació d’un text per cap altra raó
que les esmentades i molt menys per cap criteri d’oportunitat. Però el que de
ben segur no és permissible és la consulta a tercers sobre aquesta oportunitat
o no de publicació.
El veí de
l’Esquirol Pep Castells Casellas, jo, el dia 9 de desembre de 2013 va enviar a
l’adreça que diu el bloc de l’ajuntament, un text amb una opinió, la meva
opinió, respecte de com considerava que es trobava el tràmit de convocatòria de
la consulta per a la possible modificació del nom del municipi de L’Esquirol.
El dia 12 de
desembre de 2013, en correu electrònic, el senyor alcalde, un cop jo havia
reclamat la publicació del text a les oficines de l’ajuntament, em diu que entenem que el text no es pot penjar automàticament
només enviant-lo a en Miquel. És per això que l’equip de govern el llegirà
detingudament per saber si compleix les normes mínimes de convivència i conducta.
És un bloc municipal i no d’un entitat.
No entenc en absolut
la darrera frase, ni a què ve. Quedo absolutament sorprès. El senyor alcalde
sap sobradament del meu tarannà respectuós, gairebé poruc, i educat respecte de
les persones. Per tant no puc entendre que li calgui llegir detingudament
(sembla una inspecció moral !). I no puc evitar que em vingui a la memòria la
llei de premsa del senyor Fraga Iribarne.
Però, amb el text
encara avui sense publicar, no han acabat les sorpreses. Un dels promotors de
la iniciativa popular per a la consulta em truca per telèfon i m’adono que és
coneixedor del contingut del meu text que no es publica. El govern municipal ha
decidit qui pot conèixer el text pel seu compte i risc. No n’hi ha prou en no
publicar-lo sinó que a més es consulta a terceres persones sobre el seu
contingut !
Quin concepte de la
llibertat d’expressió, del respecte a les opinions dels altres tenen els
regidors del govern municipal ? Qui es creuen que són els regidors de l’equip
de govern ?!
A data d’avui encara
no tinc una justificació raonada de perquè no s’ha publicat la meva opinió en
el bloc obert a tots els veïns per a opinar sobre la consulta. Ja dono per fet
que no hi ha justificació, i menys raonada, llevat de la que se sustentés en la
ignorància, o en el desconeixement elemental de les normes democràtiques o en
la prepotència de qui es considera amb dret a decidir pels altres. És
simplement la censura del poder respecte d’allò que no comparteix o que tem.
Per això no els demano pas cap explicació.
El passat dijous,
en rebre la convocatòria del ple d’avui i constatar que no apareixia en l’ordre
del dia la proposta de celebració de la consulta que varen presentar els
regidors de Convergència i Unió i els regidors de Cabrerès i Progrés, i que el
senyor alcalde no havia convocat els grups municipals per a donar explicacions
(que poden o podrien haver existit,) d’aquesta no inclusió, vaig tenir el
convenciment que els meus dubtes respecte de la voluntat o la decisió de
l’equip de govern, expressats en el text que no s’ha publicat, cap a la
celebració de la consulta es confirmaven.
El punt 5 de
l’Altaveu municipal de 9 de gener, amb l’ambigüitat de la seva redacció ve a
donar encara més força a la meva queixa: aquí es dona per acceptada la proposta
dels grups municipals de l’oposició però enlloc queda constància de les
gestions, siguin a favor o en contra, que s’hagin produït durant aquest mesos
de silenci en el bloc municipal. El redactor d’aquest apartat de l’Altaveu ha
de saber que “els grups municipals de CIU
i CIP amb la signatura dels seus regidors” fan molt més que proposar la
consulta pel dia 20 de febrer (que hauria de dir 23). S’omet tot el raonament
que els regidors de l’oposició fan sobre les formes i fonaments per a la
realització de la consulta.
El text que l’equip
de govern municipal ha censurat, que havia de ser públic, per tal que en quedi
constància, almenys, en l’acta d’aquest ple és el següent:
El globus es desinfla?
El 25 de juliol els promotors de la
consulta per a la possible modificació del nom del municipi es reunien a
l’ajuntament amb els regidors de CiP i d’AUD, responent a l’autoconvocatòria
del ple del 18 de juliol. Entre altres qüestions, i a proposta de la regidora
d’AUD es proposava com a data per a la consulta el 15 de desembre de 2013.
La realització de la consulta sempre ha
estat prevista sota l’empara del Reglament de participació Ciutadana de
l’ajuntament de L’Esquirol (art. 29). Sempre tenint en compte els articles 30 a
35 de la Llei municipal i de règim local que estableixen que “l’acord de canvi
de denominació d’un municipi ha d’ésser adoptat pel ple municipal i requereix
el vot favorable de les dues terceres parts del nombre de fet...”. Queda clar,
doncs, que un cop feta la consulta (la que sigui i sota la normativa local, o
autonòmica o espanyola) és el ple municipal, amb la majoria esmentada, qui
aprovarà la sol·licitud de canvi de nom.
El 7 de novembre les xerrades convocades
per l’ajuntament varen aportar alguna informació més a les inquietuds o
interessos que pogueren tenir els veïns. Però després d’allò... silenci... Fins
que en el darrer ple, a preguntes de l’oposició, el senyor alcalde va deixar
ben clar que, seguint els camins que hauria dibuixat la Sotsdirectora
d’Assistència Jurídica i Règim local del Departament de Governació, faria tot
el recorregut que aquells marcarien: autorització de Madrid ? A parer meu això
implica un ajornament d’un parell d’anys.
Per altra banda, els promotors, malgrat
que en aquella reunió del 25 de juliol es va decidir reservar la sala de plens
de l’ajuntament per als actes de propaganda i difusió que calguessin, no sembla
que hagin fet res més que la reproducció de l’enciclopèdia catalana en aquest
bloc. Cap acte propagandístic o divulgatiu, cap experiència d’altres municipis,
cap....
Els promotors no es poden excusar en la
postura actual d’AUD, si realment tenen intenció de promoure el canvi de nom
del municipi. L’ajuntament de L’Esquirol té un Reglament de Participació
Ciutadana que permet la consulta popular i n’estableix un règim determinat. La
sol·licitud del canvi de nom, per llei, depèn finalment del vot dels 11
regidors de l’ajuntament. Així, doncs, la consulta és només un acte polític per
tal de, políticament, recolzar o pressionar un comportament dels càrrecs
electes del municipi. Per tant no veig per enlloc que calgui un altre camí que
el que ja preveu el nostre Reglament de Participació Ciutadana. Els serveis
municipals poden organitzar la infraestructura d’un dia electoral, hi haurà
prous veïns voluntaris per a respondre, en les meses, de la honestedat de
l’acte i del recompte corresponent.
Només després d’això, cada regidor amb la
seva consciència assumirà o no el mandat que, aquell dia, hagin expressat les
urnes, i en un ple extraordinari aprovarà o no la sol·licitud de l’ajuntament
de L’Esquirol per al canvi de nom del municipi. No hi ha altra excusa que la
mandra o, ben legítim, el desinterès per a aquest tema.
Pep Castells Casellas
Veí i, també, regidor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada