Avui entrem al registre de l'ajuntament
les nostres al·legacions a la proposta d'ordenances fiscals aprovades inicialment per a l'any 2014.
El Ple Municipal, el passat 31 d'octubre, va aprovar inicialment les
ordenances fiscals pel proper exercici, de 2014. Un cop publicat al
BOPB l'acord d'aprovació, s'obre un termini per a la presentació
d'al·legacions, suggeriments o reclamacions. A aquest efecte, i
donat que no vàrem donar suport a l'aprovació inicial, presentem
les següents
AL·LEGACIONS
Consideracions generals
Des de Cabrerès i Progrés som conscients que l'Ajuntament de Santa
Maria de Corcó no té unes dificultats especials per tal de poder
mostrar una bona sostenibilitat econòmica; però això no ha de ser
cap impediment per tal que a l'hora de determinar i fixar taxes i
impostos municipals es tinguin en consideració criteris de
progressivitat fiscal o tributària, de tal manera que de les
modificacions que calgui introduir en resultin fórmules que
comportin que la pressió fiscal sigui en principi menor amb les
rendes més baixes.
Insistim que cal distingir perfectament entre aquelles taxes que
corresponen a impostos i aquelles que són aplicables a la prestació
de serveis i que, per tant, responen a càlculs estrictament
matemàtics i comptables per tal d'acostar el màxim possible els
ingressos i les despeses. En el cas dels impostos, però, es tracta
d'una funció recaptadora, i, en conseqüència, de manteniment o
increment de la capacitat econòmica i financera del mateix
Ajuntament.
De la lectura global de la proposta que es va aprovar el dia 31
d'octubre (rebaixa en les taxes per recollida d'escombraries, rebaixa
en l'impost sobre vehicles, rebaixa en l'impost sobre l'increment de
valor dels terrenys), i lligant-ho amb l'anunci fet pel senyor
alcalde davant les entitats que se'ls augmentarà un 10% l'aportació
municipal, i també amb l'allargament de mitja hora al matí del
servei docent de la llar d’infants, no podem sinó deduir que ens
trobem davant d'una política municipal més guiada pel populisme que
per criteris socials i polítics fonamentats en un projecte definit.
Per això presentem al·legacions a les ordenances que seguidament es
detallen:
Ordenança fiscal núm. 3. Impost sobre vehicles de tracció
mecànica
Com ja vàrem intentar argumentar en el ple de 31 d'octubre, ens
costa entendre les raons que justificarien retornar a les tarifes de
2011.
Durant els anys 2012 i 2013 han regit unes tarifes per a l'impost
sobre vehicles que havien estat acordades per dos grups municipals,
en aquell moment en el govern, amb el criteri d'introduir una lleu
progressivitat fiscal en aquest impost. Per entendre'ns, es tracta de
considerar que si es proposen augments per a aquest impost, els
augments han de ser progressius en funció de la cilindrada dels
vehicles, i no pas lineals. L'augment lineal, de fet, carrega molt
més els propietaris de vehicles de menys cilindrada i, en principi,
de menys luxe.
Ara, en canvi, no només no es respecta aquest criteri sinó que es
torna a les tarifes de 2011 (és a dir, de fa tres anys!).
Per tant, proposem que es mantinguin les tarifes existents, i, si fos
el cas que el govern municipal considerés i justifiqués la
necessitat o conveniència de disminuir-ne l'import, ho fes de manera
que es mantingués aquella progressivitat que AUD va aprovar per a
les tarifes de 2012 i 2013.
Ordenança fiscal núm. 4. Impost sobre l'increment de valor dels
terrenys de naturalesa urbana
Davant de la situació de possibles desnonaments per impagament o per
altres causes, que caldria detallar, s’hauria d’introduir un
apartat en què s'estableixi clarament l'exempció d'aquest impost
per a aquelles persones afectades per un procediment de desnonament.
En general, d’altra banda, no tenim cap explicació que justifiqui
la rebaixa que es proposa en aquest impost.
Ordenança
núm. 6. Taxa per expedició de documents administratius
En el
detall dels conceptes es parla de fotocòpies en A4 i en A3 i en
blanc i negre per a cada cas, però no hi ha proposta per a les
mateixes fotocòpies si fossin en color.
Pel que fa a la ordenança que regulava la taxa per al
subministrament d'aigua, proposem que es torni a incorporar a les
ordenances fiscals de l'Ajuntament, encara que només sigui perquè
així es podria mantenir el debat , respecte de la imposició de
l'empresa concessionària, en seu plenària. D'altra manera, les
modificacions en les tarifes de l'aigua queden excloses del
coneixement i debat del ple municipal.
L'Esquirol,
26 de novembre del 2013
Per
Cabrerès i Progrés, Sebastià Riera Cusí, Pep Castells Casellas i
Xavier Pàmies Giménez
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada